
Poslední dobou se drony těší vysoké oblibě. Cena kvalitnějších strojů však šplhá nad hranici desítek tisíc, což je pro mnohé pomyslná zeď. Co začít něčím levnějším? Dron Aviator je se svou nízkou cenou dostupný a hodí se pro začátky létání.
Zejména mladí muži často mlsně koukají na větší dron s kamerou, kterého k jejich smůle nemohou ani zkusit ovládat, protože mají zkušenosti maximálně s autíčkem na ovládání a takové dovednosti jim na drahého drona nestačí. Tento problém je dovede až k řešení, jímž je často koupě malého, lehkého a zejména levného drona z čínského nebo modelářského obchodu. Naučí se ho ovládat a po několika pádech se rozhodnou, zda-li si vytouženého velkého drona pořídí nebo ne.
Mezi takové malé drony patří i dron Aviator, který za dvacetinu průměrného českého platu pořídíte v určitých tuzemských modelářských obchodech. S hmotností nepřesahující 40 gramů a průměrem 25 centimetrů se jedná o ideální jednoduchý stroj, na kterém si začátečníci nacvičí své dovednosti. Dron Aviator je dostupný ve dvou barvách – červené a zelené. Obě se od sebe liší jen provedením proužků kolem centrální kupole. My jsme testovali červenou variantu.
Obsah recenze
Specifikace
- Hmotnost: 40 g (včetně baterie)
- Velikost: 20 cm
- Maximální rychlost: 5,5 m/s
- GPS: chybí
- Fotoaparát: chybí
- Kapacita baterie: 300 mAh, 1 článek, výdrž maximálně 8 minut
- Ovladač: 2,4 GHz, dosah 50 m, baterie 3× AA

Aviator mQR160
- Rozlišení videa N/A
- Rozlišení fotoaparátu N/A
- Výdrž na baterii 8 minut
- Technologie přenosu obrazu N/A
- Cena při uvedení na trh 1 500 Kč
- Uvedení na trh 2014
Co od Aviatoru očekávat?
Zejména nezkušení piloti Aviatoru by si měli uvědomit, že se nejedná o žádný stroj s autopilotem, který v případě potíží nebo nízkého stavu baterie dopraví drona zpět na zem. Jednu z nejkomplikovanějších součástek zde představuje tříosý gyroskop. Jednoduchost je slovo, které by si měl každý ihned vybavit. Ovšem pro osvojení ovládání je lehký a vratký dron bez elektronických pomocníků mnohem vhodnější než komplikované mašiny, které polovinu letu odřídí samy.
Obsah balení a konstrukce
V balení najdeme čtyřvrtulového drona, ovladač, čtyři náhradní vrtule, napájecí USB kabel a manuál. Tělo je vyřešeno čtyřmi kovovými rameny spojenými uprostřed, na jejichž koncích se nacházejí motory s vrtulemi. Pro odlišení přední a zadní strany jsou přední vrtule oranžové a zadní černé. Pod každým motorem se nachází malý plastový výběžek, jenž slouží jako tlumič nárazu při pádu nebo přistávání a jako opora, pokud je dron položený na zemi a chystá se vzlétnout. Uprostřed je situována veškerá elektronika, která je před okolními vlivy chráněna snímatelným plastovým krytem. Zespodu je k ní připevněna baterie o kapacitě 300 mAh, která se vsouvá do plastového držáku, ale obzvlášť pevně přichycena není. O její vypadnutí však strach nemáme.
Po připojení drona k baterii pomocí konektorů se rozblikají dvě modré diody, čímž nám dávají najevo, že dron není propojený s ovladačem. Propojení je velice jednoduché, stačí zapojit kabel od baterie do drona, zapnout ovladač, počkat na pípnutí a začít létat. Bohužel se nám velice často po vložení nabité baterie stávalo, že dron Aviator nereagoval správně na povely z ovladače a místo vzlétnutí se převracel na bok. Problém vyřeší rozpojení a znovuzapojení baterie a ovladače, s druhým propojením už neduh mizí a dron létá dle pokynů pilota. Za provozu dvě modré diody svítí a vytváří tak zajímavé světelné efekty. Při nízkém stavu baterie začnou diody blikat, ale za jasného dne si toho lze všimnout jen obtížně.
Plastový ovladač, který může snadno vyklouznout
Ovladač má pro ovládání dvě páčky. Pravou lze vyklápět do čtyř směrů. Levou lze otáčet o 360°. V základním nastavení se levou páčkou ovládá pohyb nahoru, dolů a otáčení kolem osy, zatímco pravou pohyb do stran. Přepínačem na spodní straně ovladače lze přehodit otáčení s pohybem doprava a doleva. Přepínač má celkem tři polohy. Třetí nastavení vyžaduje překlopení antény (oblouk na horní straně) a uchycení ovladače „vzhůru nohama“. V zásadě se jedná o základní nastavení ovládání s přehozenou pravou a levou páčkou.
Kolem páček se nachází tlačítka, jimiž lze pohyb drona určitým směrem zafixovat. Páčky se jinak automaticky vrací do výchozí polohy. Pod displejem najdeme tlačítka přepínání normálního a akrobatického módu. Nad displejem jsou pouze záslepky tlačítek. Černobílý displej zobrazí jen napětí baterií v ovladači, pohyb páčky a nastavení fixace. V ruce působí ovladač laciným dojmem, je vyroben z plastu, jeho tvar není zcela ergonomický a ze zpocených dlaní má tendenci vyklouzávat.
Krabice větší, než bychom potřebovali
Krabice, v níž dron Aviator dorazil, je objemná, bohatě by stačila menší velikost. Zejména při přenášení jsme často litovali, že prodejce nepřibalil nějaké cestovní pouzdro, protože se nám často nechtělo tahat kvůli krátkému letu s malým dronem objemnou krabici. Výrobce asi počítá, že bude dron využíván v těsném okolí bydliště a nebude často transportován.
Letové vlastnosti – dron Aviator
Díky nízké hmotnosti není dron při letu příliš stabilní, a to zejména venku, když mírně fouká. I v návodu je doporučeno nelétat za nepříznivých větrných podmínek. Bohužel se tato vlastnost projevuje také v budovách, kde vzdušné víry odražené od podlahy dokáží s dronem slušně zahýbat. Ve výšce nad 1 metr se situace lepší, ale nejde se tomu příliš vyvarovat, protože dron na jednom místě nevydrží déle než 2 sekundy a stání ve vzduchu mu je cizím pojmem. Páčka pro vertikální pohyb má velice jemný chod a sebemenší pohyb prstu znamená změna otáček vrtulí. I když jsme s ní nepohybovali, dron výšku mírně měnil nezávisle na naší vůli.
Docela nás překvapilo, jak velké rozdíly panovaly mezi plně nabitou a chvíli používanou baterkou. Zatímco s plně nabitou reagoval dron Aviator na povely pilota velice ochotně, a to i vertikálním směrem, s klesajícím nabitím klesala i ochota měnit směr.
Na indikátor vybité baterie nemůžete spoléhat
Největší výtka patří k indikaci vybité baterie. Ta je řešena změnou modrých diod ze svícení na blikání, ale často jsme si toho vůbec nevšimli a dron začal samovolně klesat, až spadnul. Z větších výšek by dron mohl ze vzduchu spadnout a poničit se. Ze dvou metrů je pokles výkonu motorů dostatečný pro bezpečné přistání, ale z větší výšky zavání vybití baterie průšvihem. Proto jeho využití doporučujeme zejména uvnitř budov, kde navíc nehrozí nebezpečí náhlé změny směru při mírném zafoukání. Venku často nepomůže ani tříosá stabilizace, vítr dokáže drona i otočit a on za pomoci gravitace a roztočených vrtulí spadne na zem. Bohužel ani pro použití v uzavřených prostorách není konstrukce vyřešena bezchybně. Balení neobsahuje ochranné nárazníky k vrtulím a ani mezi příslušenstvím takové součástky nenajdeme.
Na jedno nabití lze létat maximálně 10 minut, baterie se následně dobíjí zhruba 40 minut. Nabíjení sice probíhá skrze klasický USB-A konektor, ale k baterii se kabel připojuje pomocí speciálního konektoru. Nabíjecí kabel se neprodává a při jeho poškození nebo ztrátě by mohl dron Aviator přijít o možnost létat.
Dron odolá spoustě pádů
Pro začínající piloty je systém ovládání dostatečně jednoduchý k pochopení, ale vzlétnout s dronem dokáží až po několika pokusech. Pro větší létání je nutné dlouhodobější trénink. Akrobatický mód jsme nevyzkoušeli, protože jsme se báli o poničení drona. Odolnost vůči pádům je velice dobrá. Většinu utlumí ony malé plastové výběžky v kombinaci s povrchem, pády na „záda“ utlumí plastový kryt, který se může vycvaknout. Jeho opětovné nasazení je ale otázkou chvíle.
Závěr – dron Aviator
Kdo si kupuje malého drona, jakým je i Aviator, musí dopředu počítat s nějakými omezeními způsobených velikostí a nízkou hmotností. Za 1 499 Kč, tedy zlomek ceny větších dronů, dostanete v modelářském obchodě drona vhodného pro osvojení základů ovládání. Ten navíc ustojí většinu pádů a lze si s ním užít mnoho zábavy. I přes mnoho nedostatků působí zejména koncept jednoduché konstrukce, v níž by se nemělo nic rozbít, velice promyšleně a začátečníci by jej měli uvítat.
Největší konkurencí mu je příval levných dronů z čínských eshopů útočících až třetinovou cenou a větším výběrem. Nevhodný konektor, dlouhé nabíjení nebo nedostupnost náhradních dílů nahrávají do karet spíše produktům z Číny. Některé nedostatky spojené s nízkou hmotností se však nevyhnou ani jim.
Klady
+ Dostupná cena
+ Odolná konstrukce vůči pádům
+ Jednoduchý systém ovládání
+ Možnost akrobatického módu
Zápory
– Letové vlastnosti ovlivněné nízkou hmotností
– Velká konkurence
– Žádné náhradní součástky
– Unikátní konektor
– Dlouhá doba nabíjení
– Chybějící nárazníky na vrtule
– Nevýrazná indikace vybité baterie